چرا طرز صحبت با همسر را بلد نیستیم؟!

طرز صحبت با همسر

تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که شاید پیچیده ترین اختراع بشریت، زبان است؟!

زبان یکی از پر سوءتفاهم ترین روش های برقراری ارتباط است! ما از طریق لحن، تن صدا، شدت و تمپوی کلمات می توانیم به منظور طرف مقابلمان پی ببریم. اما گاهی مواقع یک تغییر کوچک در این ویژگی های صدا، می تواند منجر به یک سوءتفاهم بزرگ شوند.

حتما شما هم گاهی مواقع برایتان پیش آمده است که از لحن صدای یک نفر ناراحت شده باشید: چرا صداش رو واسه من بالا برد؟ چرا ته جمله ش رو کشید؟ یعنی می خواست واسم کلاس بزاره و ….

اما نکته این جاست که بدون درک صحیح این ابزار، همواره در معرض این سوءتفاهم ها خواهیم بود.

زمانی که این سوءتفاهمات پای خود را به زندگی مشترک زوجین باز می کنند؛ غلبه بر آن ها از قبل هم مهم تر می شود.

اما چگونه باید صحبت کنیم؟ طرز صحبت با همسر در یک رابطه ی موفق چگونه است؟ باید چه کاری انجام بدهیم که نتیجه ی موفقی از گفتگوهای خود داشته باشیم؟

خب مسئله این جاست که باید شناخت نسبتا خوبی از طرز فکر و بینش جنس مخالف داشته باشیم. گاهی مواقع یکی از رایج ترین مشکلاتی که میان زوجین وجود دارد این است که درک درستی از احساسات هم ندارند. اجازه بدهید با ذکر یک مثال به شما بگوییم که چرا زوجین نمی توانند با هم به درستی حرف بزنند

چرا نمی توانم با همسرم صحبت کنم؟

تصور کنید زنی از همسر خود توقعی دارد. او تلاش می کند با نشان دادن خواسته ی خود، همسرش را متوجه کند اما به نظر می آید که مرد در حال تماشای تلویزیون و یا انجام کار دیگری است. ناگهان زن که از هر وسیله ای برای جلب توجه مرد به خواسته اش استفاده کرده، منفجر می شود و با جیغ و داد می گوید که مرد هرگز به او توجه نداشته است و خیلی خودخواه و …است!

اما در آن لحظه، مرد که کاملا سردرگم و گیج است به سرعت فکر می کند که نسبت به کدام خواسته ی زن بی توجه بوده است و چرا در حال حاضر با سیل اتهامات رو به رو است. مرد احساس ناعدالتی و ظلم می کند و به سرعت در برابر اتهامات زن جبهه می گیرد. دعوا شدید تر می شود و در نهایت هم ممکن است به جاهای وخیمی برسد.

طرز صحبت با همسر
طرز صحبت با همسر

اما چند نکته در این داستان کوتاه مغفول مانده است:

اول از همه، مرد باید بداند که زنان عموماً قادر به بیان مستقیم خواسته شان نیستند. این مسئله از فرهنگی آمده است که زن را با ناز و کرشمه تعریف کرده است. زن ناخودآگاه توقع دارد که با استفاده از کرشمه و ناز مرد را متوجه خواسته ی خود بکند. زن انتظار دارد که مرد ذهن خوان باشد و بتواند خواسته های او را حدس بزند.

اما مردان نیازمند شنیدن خواسته ی زنان هستند! برعکس آن چه که در کتاب ها و اشعار آمده است، حدس زدن چنین چیزهایی هیچ ربطی به عاشق پیشه بودن مردان ندارد. اگر خواسته ای دارید، باید به طور مستقیم در میان بگذارید.

از طرف دیگر مردان نیز باید آماده چنین انفجارهای هیجانی باشند. کمی توجه و دقت بیشتر می تواند تاثیر مثبتی در روابط شما داشته باشد.

برای یک گفتگوی سالم، باید گفتگو کرد نه جنگ و جدل! زمانی که دعوا بالا می گیرد، زوجین تنها چیزی که نمی شنوند معنای کلمات و منظور طرف مقابل است. آن ها فقط درگیر لحن، تن صدا، شدت و تمپوی آن می شوند و بر اساس این ویژگی ها، نتیجه گیری خواهند کرد.

آموزش طرز صحبت با همسر

حال که با مشکل اصلی آشنا شدید، لازم است به حل آن بپردازید. باید یاد بگیرید که چگونه صحبت کنید، چه ابزارهایی را به کار بگیرید، چه موقع شروع به حرف زدن بکنید و …

مجموعه ای از بهترین آموزش هایی که می توانید دریافت کنید، در مجموعه پادکست های فاطمه امیری- روانشناس بالینی آمده است. می توانید بهترین راه حل های موجود برای ارتباط صحیح با همسر را به کار بگیرید و زندگی بهتر و موفق ترین برای خانواده ی خود بسازید.

کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و جزئیات بیشتر را مطالعه نمایید.

دوره طرز حرف زدن با همسر و رازهای گفتگو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا