روابط آزاد هم به زوج درمانی نیاز دارند

روابط آزاد هم به زوج درمانی نیاز دارند

 

مدتیه هرچقدر مطالب سایت های مختلف و از شما چه پنهون همین سایت رو هم که نگاه می کنیم، می بینیم همه ی مقاله ها و مطالبی که در مورد موضوعی به نام ” مشاوره زوجین” یا ” زوج درمانی” وجود همگی محدود به مشکلات زنا شویی یا زن و شوهری هستند.

به عبارت دیگه به روابط رسمی می پردازند. اما مگه  همه ی روابط احساسی بین یک دختر و یک پسر، روابط زن و شوهری هستند؟ آیا هر زوجی الزاما زن و و شوهرن؟ مگه امروزه تو جامعه مون کم زوج غیر رسمی داریم؟ روابطی که الزاما از نوع زناشویی نیستند.

به نظر می رسه که دیگه وقت اون رسیده که توجهمون رو به جای متمرکز کردن روی روابط رسمی، یک مقدار هم معطوف روابط غیر رسمی بکنیم. روابطی که فارغ از قضاوت درست یا غلط بودنش به هر حال به شکل های مختلفی امروز تو جامعه بسیار زیاد شده.

روابطی غیر رسمی که در اون مثل هر رابطه ی دیگری دو طرف درگیر هستند و به هر حال تشکیل یک زوج رو می دن. اما این زوج غیر رسمی هم مثل هر زوج دیگر درگیر رابطه ای، قطعا مشکلاتی رو باهم تجربه می کنند که خیلی از اون ها از قضا اشتراکاتی با مسائل زناشویی دارند.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

امروز می خواهیم بیشتر در مورد روابط آزاد یا به اصلاح رایج تر، دوست دختر/ دوست پسری بیشتر صحبت کنیم و مشکلات بین اون ها رو مورد بررسی قرار بدیم. با ما همراه باشید.

 

مشاوره زوج های غیر رسمی

 

الان تو دهه ی 90 شمسی و دهه ی دوم از هزار ه ی دوم میلادی به سر می بریم. به نظر می رسه وجود روابط آزاد میان دختر ها و پسر ها در شرایط امروز بسیاری از جوامع یک امر طبیعی باشد. کما اینکه در جامعه ی امروز ما نیز، چه شیرین و چه تلخ، واقعا هست.

بسیاری از خانم ها و آقایان، دختران و پسران به جای روابط رسمی، بسیار ی از این دست روابط آزاد را تجربه می کنند. تعداد زیادی هم از این روابط آزاد پس از مدتی کم کم جدی تر شده و بسیاری از آنها به ازدواج منجر می شوند. از این رو است که حل اختلاف و مشکلات اینگونه روابط می تواند برای جامعه بسیار مهم باشد.

اما روابط آزاد هم مثل روابط زناشویی بر خلاف اسمشان از اختلاف و مشکل آزاد نیستند. اصولا رواج اینگونه روابط به این دلیل است که زوجین در برخورد با مشکلات، به جای اصرار برای حل آن می توانند به راحتی رابطه را تمام کنند. بدون اینکه درگیری و معضلات طلاق را پشت سر بگذارند. اما در واقع این نقطه ی تاریک این روابط است. به خصوص در جامعه ی امروز ما.

بسیاری از مشکلات رایج در روابط آزاد را می توان با متدی درست وصحیح حل کرد، به جای آنکه کل رابطه را فدای یک مشکل حل نشده بکنیم. و جالب این است که اکثر مشکلات بنیادین در اینگونه روابط، در حقیقت مشکلات کوچکی هستند. مشکلاتی که نمونه ی مشابه آن در روابط رسمی زن و شوهری بسیار دیده می شوند.لذا اکثر متد های درمان زوجین برای زن و شوهر ها پاسخگوی حل مشکلات روابط آزاد هم هست.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

عموما تمام مشکلات یک رابطه با حرف زدن قابل حل است. اما حرف زدن به معنی عذرخواهی هیچیک از طرفین از هم دیگر نیست. بلکه یک زوج باید یاد بگیرند گاهی اوقات احساساتشان را کنار بگذارند و در مورد خواست ها، نیاز ها و مشکلاتشان با هم منطقی صحبت کنند.

اما همگی می دانیم که این روش الزاما همیشه جوابگو نیست. جدای از آن، بسیاری از زوج ها نمی توانند به این سطح از رابطه برسند، یا اینکه بدون حضور به اصلاح یک “قاضی” حرف هایشان را با طرف مقابل بزنند. برخی دیگر از زوج ها هستند که آنقدر مشکلاتشان را بین هم حل نکرده اند که انباشت آنها مانع از مباحثه ی منطقی بین آندو می شود.

اما همیشه یک راه بهتر وجود دارد. همه می دانیم که درمان خانگی سرماخوردگی همیشه پاسخگو نیست و بعضی اوقات باید برای تزریق آنتی بیوتیک باید به دکتر رفت. رابطه هم مانند بدن انسان یک وجود ارگانیک است. پویا ست، زنده است والبته می تواند بمیرد. مرگی که ناشی از بیماری است. بیماری برای رابطه الزاما عدم تفاهم نیست، بلکه مشکلات حل نشده است.

بعضی از زوج ها هستند که فقط فکر می کنند با هم تفاهم ندارند، چراکه انقدر مشکلات حل نشده بینشان هست که اصولا اجازه نمی دهد فرد مستقیما طرف مقابل را ببیند، بلکه همیشه او را از پشت این مشکلات و خاطرات حسی بد نگاه می کند. همین باعث سوء تفهم می شود.

اما همانطور که اشاره شد، گاهی یا حتی بیشتر اوقات برای نجات یک رابطه نیاز است به یک درمانگر مراجعه کنید. یک مشاور ازدواج که با صبر و حوصله مشکلاتتان را بشنود و راه حل های مناسب برای شما پیشنهاد کند. به جرات می توانم بگویم تمام زوج هایی که به درمانگر و مشاور زوجین مراجعه می کنند، با روی خوش جلساتشان را پایان می دهند و از درمان احساس بهتری هم نسبت به خود، هم نسبت به محبوب یا محبوبه شان و هم نسبت به رابطه شان دارند.

امروز بهتر است بگوییم درمان یک رابطه ی غیر رسمی یا آزاد باعث شده بسیاری از زوج هایی که فکر میکردند مشکلات عدیده دارند به این نتیجه برسند که محبوبشان درواقع بهترین شریکی است که می توانند برای ادامه ی زندگی انتخاب کنند. و همین امر باعث ازدواج بسیاری از دوست دخترو دوست پسر ها شده.

اما اگر صادق باشیم، همیشه نتیجه ی جلسات درمان، ادامه ی رابطه نیست. بلکه ممکن است یک زوج به این نتیجه برسند که بهتر است هرچه زودتر رابطه را تمام کنند تا بیشتر از این آسیب نبینند. اما در هر صورت برآیند جلسات درمان یا مشاوره زوجین برای هر دو طرف مثبت است و گام مهمی در زندگی آنان محسوب می شود.

هر روزه زوج های زیادی برای شرکت در جلسات زوج درمانی به کلینیک تخصصی جایروس مراجعه می کنند.  زوج هایی که شاید اکثر آنها رابطه ای آزاد را را تجربه می کنند اما رابطه شان برایشان مهم است و به سلامت آن اهمییت می دهند. اصولا زوج درمانی در هر جای دنیا متضمن سلامت یک رابطه است، خواه رسمی باشد خواه آزاد.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

در جلسات زوج درمانی زیر نظارت پزشک زوجین مشکلات خود را طرح می کنند و اول از همه یاد می گیرند احساسات خود را بروز دهند. در نتیجه می توانند در حضور پزشک باهم حرف هایی را بزنند که شاید در شرایط دوتایی قادر به بیان آنها به هم نبودند. پزشک درمانگر اما هردو زوج را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و از طریق شناخت شخصیت آنها، رابطه شان را بهتر درک می کند و بر اساس اطلاع به دست آمده راهنمایی لازم و مختص رابطه ی آندو را بهشان ارائه می کند.

گاهی اوقات لازم می شود درمانگر به جای جلسات دوتایی از طرفین بخواهد تک به تک و جداگانه پیش او بروند تا مراحل تحلیل و درمان را کامل کند. البته گاهی اوقات هک پیش می آید که هر دو طرف رابطه حاضر نمی شوند باهم پیش درمانگر بروند و تنها یکی از آنها به مشاور مراجعه می کند. در اینگونه موارد جلسات مشاوره در شناخت فرد از خود و جایگاهش در رابطه به او کمک می کند اما ممکن است به خوبی و فایده ی جلساتی که هر دو طرف باهم در آن شرکت می کنند نباشد.

 

محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا