مرکز زوج درمانی | بهترین مرکز زوج درمانی |بهترین زوج درمانگر تهران

مرکز زوج درمانی

مرکز زوج درمانی محلی است برای بازسازی رابطه زوجین توسط یک زوج درمانگر حرفه ای و ماهر.اما شاید سوال شما هم این باشد که چه کارهایی برای بهبود روابط فی مابین در مرکز زوج درمانی انجام می شود .در ادامه به برخی از مهم ترین دلایلی که یک زوج باید به مرکز زوج درمانی مراجعه کنند اشاره می کنیم.

همگی ما می دانیم که بودن در یک رابطه ی عاشقانه کار سختی است. مانند ساز و کار خودرو ها، روابط هم نیازمند بازبینی و رسیدگی مداوم هستند تا به خوبی ادامه پیدا کنند. چنانچه مشکلی هست بهتر است آن را هرچه زودتر حل کرد تا از مشکلات و پیامدهای در آینده جلوگیری نمود.

عموما ما می توانیم برخی از این رسیدگی ها و تعمیرات را در مورد خودرومان، خودمان انجام دهیم. اما در مواقع دیگر علی رغم بهترین تلاش هایمان نیازمند یک متخصص هستیم تا به خودرو نگاهی بیاندازد و کمکمان کند.

جالب است که چقدر راحت و سریع این گام ها را برای تعمیر خودرومان بر می داریم تا از آسیب رسیدن به وسیله جلوگیری کنیم، اما وقتی پای روابطمان وسط می آید ما معمولا تا وخیم شدن و بدتر شدن اوضاع قدمی برای بهبود آن بر نمی داریم.
متاسفانه بسیاری از زوج ها زمانی مبادرت به زوج درمانی می کنند که رابطه آنها قبلا دچار آسیب های بسیاری شده است.

 

زمانی که الگو های ناسازگار رابطه ای تثبیت شده اند، پیوند احساسی بین طرفین به شدت ضعیف شده است و سطح بالایی از خشم، ناشی از دعواهای قبلی در رابطه وجود دارد. این لیست می تواند تا ابد ادامه داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهند که یک زوج معمولی، پیش از مراجعه برای مشاوره ی زوج درمانی، شش سال ناراحتی را در کنار هم تجربه می کنند.
این برای آن نیست که بگوییم زوج درمانی نمی تواند در حل مشکلات چنان طولانی مدتی کارا و موثر باشد. با این وجود این پروسه بسیار چالش برانگیز و زمانبر خواهد بود و نیازمند تلاش و تعهد از طرف هر دو فرد داخل رابطه است.
باورهای غلط درمورد زوج درمانی و هدف آن همچنین می تواند مانع مراجعه ی زودهنگام یا به موقع زوج ها برای درمان شود. برخی ممکن است فکر کنند زوج درمانی تنها برای درمان مسائل جدی که بر رابطه اثر گذاشته اند کارکرد دارد، مانند خیانت یا اعتیاد. دیگران ممکن است آن را به عنوان آخرین تلاش برای نگه داشتن رابطه پیش از جدایی ببینند.

برخی به آن به عنوان راهی برای مجبور کردن شریک زندگیشان به تغییر نگاه می کنند چراکه فکر می کنند “مشکل” طرف مقابل است. بسیاری از افراد از مزایای زوج درمانی در درمان گستره ی وسیعی از مسائل موجود در رابطه آگاه نیستند.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی از رواندرمانی است که در آن درمانگر با تجارب بالینی با زوج ها کار می کند، درمانگری که معمولا مدرک خانواده یا ازدواج درمانی دارد. ای ندرمانگر به هر دو طرف رابطه ی عاشقانه کمک می کند تا در مورد رابطه ی خود بصیرت پیدا کنند، دعوا ها را حل کنند و با استفاده از زاهکار های متعدد درمانی رابطه را بهبود بخشند. هرچند تمرین زوج درمانی ممکن است بسته به درمانگر و روش فکری و عملی او متفاوت باشد، اما همه ی زوج درمانی ها شامل عوامل عموی زیر هستند:
· تمرکز بر روی مشکل اصلی(دشواری های جنسی، اعتیاد بع اینترنت، حسادت و …)
· مشارکت فعال دو جانبه با درمانگر در درمان رابطه، به جای درمان جداگانه ی فردی
· مداخله ی راهکار محور، تغییر محور در مراحل اولیه ی درمان
· استقرار شفاف محور های درمانی
زوج درمانی معمولا با برخی مصاحبه های استاندارد در مورد تاریخچه ی رابطه، و بررسی وضعیت خانوادگی هر فرد، ارزش ها و پیش زمینه ی فرهنگی وی، آغاز می شود. درمانگر ممکن است در صورت لزوم جلسات خصوصی برای بحران های درونی ترتیب دهد.
زوج درمانگر سپس در شناسایی مسئله ی که کانون درمان است به زوج کمک میکند و از این طریق اهداف درمانی را مستقر کرده و ساختار درمانی را طراحی می کند.
در طول فاز درمان، درمانگر به زوج کمک می کند تا در مورد مجرک های ارتباطی که باعث حفظ مشکل می شوند بینش پیدا کنند، در حالی که به هر دو طرف کمک می کند که نقش های خود را در تعاملات غیر کارکردی بفهمند. ایسن کار به هردو آنها کمک می کند دیدشان به رابطه و یکدیگر را تغییر دهند.
هرچند به دست آوردن بینش مهم است، بعد ضروری دیگری در زوج درمانی شامل تغییر واقعی رفتار ها و راه های تعامل با یکدیگر است. زوج درمانگر ها معمولا تکالیفی برای هر طرف تعیین می کنند تا مهارت هایی را که در طول جلسات درمانی کسب کرده اند را در روابط و زندگی روزمره شان تمرین کنند.
بیشتر زوج ها می توانند با کسب کردن بینش به الگو های رابطه، افزایش برونریزی احساسی و یادگیری مهارت های ضروری برای ارتباط و حل مشکلات با شریک عشقی به شکلی موثر تر، زوج درمانی را متوقف کنند.

زوج درمانی برای چه کسانی است؟

زوج درمانی برای هر نوع رابطه ای موثر است، چه طرفین جوان باشند، پیر باشند نامزد باشند یا مزدوج. برای مقال زوجی که تازه نامزد کرده اند می توانند تبادر به زوج درمانی کنند تا پیش از ازدواج از توصیه ها و مهارت های مهمی که طی این جلسات می آموزند بهره ی کاملی ببرند تا ازدواج سالمی داشته باشند. مثلا زوج درمانی برای زوجی دیگر که 25 سال است ازدواج کرده اند ممکن است راهی موثر برای بازیابی احساس هیجان و عشق در رابطه شان شود.
زوج درمانی می تواند مشکلات متاخر ار حل کند، از عمیق شدن مشکلات جلوگیری کند یا به سادگی یک چک آپ ببرای زوجی خوشحال باشد که در حال تجربه ی دوران پر استرسی از رابطه شان هستند. نگرانی های معمول که در زوج درمانی عموما مطرح می شوند عموما شامل مشکلات مالی، نقش پدر و مادری، مقاربت جنسی، خیانت، مشکلات شیدد سلامت، ناباروری، قمار ، اعتیاد، فاصله ی احساسی و دعوا های مداوم باشد.

تفاوت زوج درمانی نوشتاری با زوج درمانی حضوری چیست؟

زوج درمانی در شکل متن محور آن مزایای بسیار دارد که هزینه های آن با جلسات حضوری قابل قیاس نیست. در ابتدا فرصت با دادن توانیی اشتراک گذاری بدون تداخل و تا میزانی که می خواهید، فرصت ارتباط بیشتری به مراجعین داده می شوند. توانایی شناختن و فهمیدن فکر یکدیگر پیش از نوشتن آنها و به اشتراک گذاشتنشان در اتاق درمان منجر به ارتباط مناسب تر و موثر تر طرفین رابطه می شود.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا