مشاوره رابطه و منافع بی انتهای آن برای خانواده

مشاوره رابطه

مشاوره رابطه بدون توجه به شدت و وخامت مشکل ، می تواند منافع زیادی بر هر رابطه ای داشته باشد .برخی از منافعی که مشاوره زوجین برای شما مهیا می کند شامل موارد زیر است :

بهبود برقراری ارتباط
بازسازی ارتباط احساسی و مذاکره ای دوباره بر روی تعهد

امروزه تصمیم داریم که راجع به این صحبت کنیم که اصولا رفتن به جلسات مشاوره خانواده چه سودی دارد ، چه تغییری در رابطه زوجین ایجاد می کند و اصولا در چه مواقعی رفتن به مشاوره رابطه ضروری و لازم است.به عنوان یک فرد متاهل حتما به پاسخ این سوالات علاقه دارید، برای گرفتن پاسخ تا به انتهاب مقاله با ما همراه باشید.

هنگامی که زوجین متوجه می شوند که رابطه آنها در نوع خاصی از مشکل گیر افتاده است، ها معمولا به مشاوره های زوج می آیند. برخی مواقع این مشکل بسیار مهم است و یا این که به مدت زیادی به حال خود رها شده ، و در حال حاضر این رابطه در بحرانی شدید است. در موارد دیگر، زن و شوهر در مرحله اولیه متوجه می شوند که قادر به حل مشکلات خود به تنهایی نیستند و قبل از این که رابطه آن ها با بحران مواجه شود و سرانجام به اتمام برسد،به کمک مشاور رابطه نیاز دارند
هیچ رابطه ای تا به کنون بدون تلاطم نبوده است.

مشاوره رابطه
مشاوره رابطه

برخی مواقع این مشکلات از همان اول رابطه وجود داشته اند و برخی دیگر در طول رابطه و پس از سال های زیاد با هم بودن به وجود می آیند یا این که به خاطر یک استرس غیر منتظره است . هر مشکلی که که رابطه شما با آن روبرو است، و بی توجه به این که رابطه شما چقدر شدید تحت تاثیر آن قرار گرفته است، تقریبا تمام زوج ها می توانند از مشاوره زوجین در رابطه خود بهره مند شوند.

مشاوره رابطه چیست؟

برای درک اینکه چگونه مشاوره ارتباطی می تواند به نفع رابطه شما باشد ، ابتدا مهم است که درک کنید که مشاوره زوجین چیست و چرا زوجین به آن علاقه دارند . به طور خلاصه، مشاوره رابطه با حضور یک مشاور حرفه ای، روانشناس یا درمانگر اتفاق می افتد و عمدتا برای کمک به حل مشکل زناشویی یا مسائل مربوط به آن است که ممکن است در بر روی رابطه اثر بگذارند یا باعث ایجاد اختلال بین طرفین شود. اگر چه ما تمایل داریم که مشاوره رابطه را محدود به روابط عاشقانه کنیم، اما این شکل از مشاوره می تواند شامل دیگر روابط خانوادگی، دوستی ها و روابط کاری هم باشد.

در بعضی موارد، مشکلات قابل توجه هستند مانند دعوا های مداوم یا وخیم ، طرفین کشف می کنند که یک خیانت اتفاق افتاده است یا با تفاوت هایی در تمایل جنسی درگیر هستند . در موارد دیگر، یک زن و شوهر ممکن است مشاوره های مربوط به رابطه به آن ها کمک می کند که برای جنبه های خاصی از رابطه خود(مکان زندگی کردن، ازدواج کردن یا دشاتن یک فرزند) تصمیم بگیرند. بعضی اوقات زوجین به مشاوره رابطه می آیند تا راهی برای درک بهتر یک دیگر و تصمیم گیری عاقلانه تر درباره یک تعهد بلند مدت پیدا کنند .

بسیاری از زوج ها مشاوره رابطه را به این خاطر انتخاب می کنند چرا که به آن ها کمک می کند تا از دوره های سخت زندگی و رابطه به سلامت عبور کنند و هنگامی که رابطه در خطر است ، مشاوره رابطه به آن ها کمک می کند تا از برخورد و تعامل بهتری با یک دیگر داشته باشند.مشاهده می کنید که منافع زوج درمانی بیش از آن است که به شمار آید.

چرا باید به مشاور رابطه مراجعه کنیم ؟

مزایای اصلی مشاوره زوجین عبارتند از: –
1. بهبود ارتباط شما با یکدیگر، کاهش تعداد و شدت مجادلات شما ، افزایش درک متقابل از نیازها و واکنش های یک دیگر
2. تجدید و باز سازی صمیمیت از دست رفته و بازگرداندن یک احساس دوستانه در رابطه
3. کمک به زن و شوهر برای مذاکره و یا دوباره مذاکره کردن بر سر تعهدات مشترک .
هر یک از این مزایا با توضیح و تفاصیل بیشتری در ادامه این مقاله آورده شده است.با ما همراه باشید

بهبود رابطه برقرار کردن و فهم مشترک بین زوجین

یک رابطه از افراد تشکیل شده است، و به عنوان یک فرد ، ما تاریخچه شخصی، کاراکتر، نیازها، امیدها و خواسته هایمان را با خود وارد رابطه می کنیم. در نتیجه، حتی یک زوج استثنایی و فوق العاده صمیمی هم یک مشکل را به یک چشم نمی بینند. برای این که قادر باشیم با هم زندگی کنیم و زندگی مان را با هم به اشتراک بگذاریم(یا یک جنبه از زندگی مان) ، همیشه نیاز به بحث، سازش و مذاکره وجود دارد.

بنابراین توانایی ما برای برقراری ارتباط با شریک زندگی مان – برای به اشتراک گذاشتن نیازها و ترس های خودمان، و به طور صحیح گوش دادن به نیازها و ترس وی – ابزاری ضروری برای هر رابطه ی سالمی است. یک مشاور خبره زوجین و رابطه آموزش داده شده است تا عادت های ارتباطی فعلی شما را تشخیص داده و به چالش بکشد و به شما آموزش دهد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنید. اغلب فقط تشویق به صحبت کردن آشکار و صادقانه در طول جلسه مشاوره رابطه هم ممکن است شما را در مسیر ارتباطات باز و آرام تر قرار دهد.

مهارتهای ارتباطی قوی (صحبت کردن و گوش دادن) به شما امکان می دهد تا مشکلات بزرگ و کوچک را حل کنید و هم چنین در طول زمان هایی که استرس شدید است، رابطه خود را با قدرت حفظ کنید.

بازسازی ارتباط احساسی و تقویت صمیمیت از دست رفته

مراحل اولیه یک رابطه جدید به طور کلی با صمیمیت عاطفی، میل جنسی قوی به یک دیگر و احساس گرما و سخاوت نسبت به هم پر شده است. در طول این دوره که به ماه عسل شبیه است ، زوج ها اغلب می خواهند زمان زیادی را صرف با هم بودن کنند . آن ها از این که چقدر به هم نزدیک هستند و چه جاذبه قدرتمندی میان آن ها وجود دارد ، شگفت زده می شوند . با این حال، همانطور که رابطه پیشرفت می کند و بیشتر با هم آشنا می شوند، روزمرگی به رابطه هجوم می آورد و عشق را کم رنگ می کند و ممکن است موجب شود که احساس وابستگی متقابل کمتر شود.

 

شاید دیگر به مانند گذشته وقت برای همدیگر نمی گذاریم، یا شاید آنقدر خسته ایم که دیگر توانایی لذت بردن فیزیکی از هم را نداشته باشیم. یا این که شاید به سادگی اجازه می دهیم که رفتارهای کوچک پارتنرمان بر روی احساس ما نسبت به وی اثر بگذارد. به هر علتی که باشد ،از دست دادن صمیمیت و احساس آزار و اذیت نسبت به یکدیگر، در میان زوج هایی که مدت زمانی طولانی با هم بوده اند، غیر معمول و عجیب نیست

مشاوره رابطه
مشاوره رابطه

در واقع، زوج هایی که مدتی طولانی با هم بوده اند، اغلب متوجه می شوند که در واقع نیاز دارند که زمان کمتری را صرف شریک زندگی شان کنند تا به این ترتیب احساس استقلال فردی خود را دوباره به دست آورند. این فرآیند معمولا در طول یک رابطه به طور مرتب تجدید می شود – یک زن و شوهر ممکن است در دوره های مختلفی از زندگی پیوندی دوگانه با یکدیگر برقرار کنند و سپس بعد از مدتی دوباره به استقلال فردی خود برگردند.

این فرآیند تفکیک ممکن است به شکل جدایی عاطفی شکل بگیرد، یا ممکن است عملی تر باشد – یک نفر از زوجین ممکن است تصمیم بگیرد دوباره مشغول به تحصیل شود ، کار جدیدی را آغاز کند یا علاقه جدیدی را دنبال کند. یک راه برای فکر کردن به این موضوع این است که آن را به شکل یک دایره تصور کنیم. نقطه ی شروع و پایان مشخصی برای این رفتارها وجود ندارد ، تنها چیزی که هست این است که نقطه ی شروع یک مسئله و دور افتادن از هم ممکن است ، نقطه پایانی هم بر آن باشد
پس خیلی حساس نشوید، اگر همسرتان میل داشت که مدتی را صرف فردیت خود کند، او را به حال خود رها کنید،مطمئن باشید که پس از مدتی قدرت مند تر و عاطفی تر به سوی شما باز خواهد گشت.
این روندی رفت و برگشت به سوی رابطه و خارج شدن از آن بخشی از طبیعت یک رابطه است ولی می تواند فشار زیادی بر رابطه ایجاد کند. یک مشاور رابطه یا زوج درمانگر متخصص از این راه طرفین را درک کرده و کمک می کند که نزدیکی جنسی و احساسی به زوجین بازگردد

چگونه می توان از مشاوره رابطه کمک گرفت؟

یکی از زمینه های مشکل ساز برای زوج ها می تواند به خاطر تعهد باشد. تعهدات می توانند اشکال و انواع بسیاری را به خود بگیرند ، از جمله تعهد به خود رابطه ، تعهد به داشتن فرزندان و یا تعهد به حمایت از انتخاب حرفه خاص و یا مسیر زندگی. همه ما در مورد تعهدات در برخی سطوح ترس و نگرانی داریم. کار با یک مشاور زوج درمانگر می تواند به هر دو طرف کمک کند که با فراغ بال و صدایی روشن درباره ترس ها و نگرانی های خود صحبت کنند و بگویند که تعهد چه معنی ای برای آن ها می دهد و چگونه قرار است رابطه آن ها را دچار تغییر کند.

یکی از راه هایی که یک مشاور یا روانشناس می تواند مفید و سودمند باشد ،این است که نه تنها کمک می کند که راجع به نگرانی ها و ترس های خود حرف بزنیم ، بلکه کمک می کند تا درباره مسئولیت هایی که در نتیجه ساختن یک تعهد جدید در رابطه ایجاد می شود هم گفت و گو کنیم. به عنوان مثال، اگر یک زن و شوهر با هم تصمیم بگیرند که یکی از آن ها مطالعاتی را برای دنبال کردن یک مسیر شغلی جدید شروع کند، ممکن است مسئولیت های مربوط به نگهداری خانواده و خانه را برای هر دو آن ها تغییر دهد. کار با یک مشاور حرفه ای رابطه می تواند به این دو زوج کمک کند تا به توافقات واضح و کارآمد دست یابند.

ماجرای سپیده و سامان : نمونه موفق زوج درمانی

سپیده و سامان تقریبا ده سالی بود که با هم زندگی می کردند.این دو به شدت همدیگر را دوست داشتن و علاوه بر آن تعهد مشترکی داشتن که دختر سپیده را که یاسمین نام داشت با همدیگر بزرگ کنند و سامان به مانند پدری برای او باشد.
یک شب که سپیده برای خواب آماده می شد و به فکر فردای کاری اش بود، دختر کوچکش از او خواست که شب را کنار او بخوابد ، چرا که از هیولای بزرگ زیر تختش می ترسد ، از طرف دیگر سامان نیز که مدتی بود که تصمیم داشت با همسرش رابطه جنسی برقرار کند، از درخواست یاسمین کوچولو خوشحال نبود، سپیده و سامان تلاش کردند که دختر کوچولو رو آروم کنند و بگن که هیچ هیولایی زیر تختش نیست ولی خب اون بیشتر از این حرف ها ترسیده بود که بخواد تنهایی تو اتاق خودش بخوابه .

..در نهایت یاسمین برنده شد و شب رو در آغوش مادرش به صبح گذروند..ولی همین ماجرا جرقه ای شد از احساس منفی ای که سامان نسبت به یاسمین پیدا کرد…یه جورایی فکر می کرد که این دختر کوچولو تمام عشق و توجه همسرش رو به خود جلب کرده و دیگه وقتی برای اون باقی نمی مونه، همین مسئله باعث شد که جر و بحث های بین سامان و سپیده روز به روز بیشتر بشه و کار به جایی برسه که دیگه طاقت موندن کنار هم رو نداشته باشن
مشخصا هیچ کدوم از اونها نمی خواستن که رابطه شون رو تموم کنن ولی دیگه به تنهایی قادر نبودن که مشکلات خودشون رو حل کنند برای همین تصمیم گرفتن که به سراغ مجموعه ما بیان و از زوج درمانگر جایروس کلینیک کمک بخوان.

در ابتدا متخصص ما از هر دو نفر آن ها خواست که به دقت راجع به خودشون حرف بزنن، راجع به ترس ها، امید ها، آرزو ها و خیلی چیزهای دیگه که شخصی به حساب میان. بعد از اون تلاش کرد که روزهای اول رابطه و چگونگی آشنایی شون رو توضیح بدن…در طول این جلسات مشخص شد که واقعا سپیده و سامان کی هستن و چه چیزی از زندگی و رابطه خودشون توقع دارن…سامان فهمید که گرچه تعهد داده بود که پدر خوبی برای یاسمن باشه اما به مسئولیتش عمل نکرده بود…فهمید که اگر وظیفه ای رو می پذیره باید به بهترین شکل انجامش بده

سپیده هم فهمید که باید بین دختر و همسرش تفاوت هایی قائل بشه، باید مسئولیت بزرگی رو که بر دوش همسرش افتاده رو به خوبی درک کنه و بیش از این فشاری ایجاد نکنه
در نهایت سپیده و سامان با دلی شاد و امید به آینده از کلینیک بیرون رفتن …اونجور که ما شنیدیم هنوزم که هنوزه با عشق و علاقه کنار هم زندگی می کنن

از کجا یک مرکز زوج درمانی خوب پیدا کنم ؟
بهترین توصیه ای که ما می تونیم به شما بکنیم اینه که بر اساس خوشنامی و البته تجربه بالا اقدام به انتخاب یک مرکز درمانی کنید.مجموعه کلینیک های آلومینا ، مرکزی تخصصی برای زوج درمانی تدارک دیده که در آن از کمک بهترین متخصصین و مشاورین خانواده بهره برده است.برای تماس با مجموعه می توانید اینجا را کلیک کنید

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا