سکس تراپی چیست و به چه کاری می آید ؟

 

سکس تراپی چیست و به چه دردی می خورد؟

 

اکثر ما در یک نقطه از زندگی مشترک با همسرمان دچار برخی مشکلات جنسی می شویم. بعضی افراد خودشان با این مسائل مقابله می کنند ، اما برای دیگران، مشکلات جنسی می توانند باعث ایجاد افسردگی و ناراحتی زیادی شوند و به کمک یک متخصص حرفه ای سکس تراپی نیاز داشته باشند.

سکس تراپی
سکس تراپی

سکس تراپی چیست؟

 

درمانگران جنسی یا سکس تراپیست ها متخصصان بهداشتی هستند که آموزش های ویژه ای برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات مربوط به رابطه جنسی دیده اند. درمانگر جنسی با صلاحیت، تحقیقات فشرده ای در مورد مشکلات جنسی و اختلال عملکرد جنسی انجام داده و واقعا درک می کند که چگونه به افراد مبتلا به این مشکل و معضل کمک کند.

در طول 25 سال گذشته، سکس تراپی حیات خود را آغاز کرده و پیشرفت نموده است. هرچند در دهه 1960 و اوایل دهه 1970  میلادی به آن با سوءظن نگاه می شد، سکس تراپی در حال حاضر به عنوان رشته ای با اعتبار کاملا حرفه ای شناخته می شود. این زمینه درمانی اکنون رشته ای محترم شمرده می شود. این درمان مدرن اکنون با مجلات، کنفرانس ها، برنامه های آموزشی، سازمان های حرفه ای، استانداردهای اعتباربخشی و گواهینامه ها مرتبط شده و دیگر از جیب بری شارلاتان های افراطی که در گذشته ادعای ارائه چنین درمانی را می کردند جدا شده.

 

درمانگری را انتخاب کنید که با او و روشش راحت هستید

 

درمانی جنسی می تواند یک تجربه دلخراش باشد و انجام آن برای یک فرد یا زوج می تواند در ابتدا بسیار دشوار باشد. شما ممکن است بخواهید بدانید که: چه نوع شخصی در رابطه جنسی می تواند متخصص باشد؟ آیا درمانگر جنسی آدم عجیب است؟ آیا آنها همه ایده های عجیب و غریب در مورد جنس و جنسیت دارند؟

با این حال، اگر شما با یک فرد متخصص و با تجربه در زیمنه ی پزشکی درمان رابطه جنسی مشورت کنید، متوجه خواهید شد که آنها پزشکان حرفه ای هستند که علاقمند به روابط و مراقبت های بهداشتی روانی اند و مهارت های تخصصی دارند تا به رفع مشکل شما کمک کنند.

سکس تراپی
سکس تراپی

به دنبال یک درمانگر جنسی  باشید که با او احساس راحتی می کنید. در انتخاب پزشکی که می خواهید به او مراجعه کنید بسیار دقیق باشید . ترجیح می دهید پزشک درمانگر مرد باشد یا زن؟ باید در چه زمینه ای تخصص داشته باشد؟ ترجیح می دهید چند ساله باشد؟ آیا میخواهید دکتر رفتاری گرم و دوستانه داشته باشد یا ترجیح می دهید پیش پزشکی بروید که بیشتر درمان بالینی را در دستور کار قرار بدهد؟

هرچه درمانگر جنسی به اولویت ها و معیار های شما نزدیکتر باشد، با او بیشتر احساس راحتی خواهید کرد و بیشتر خواهید توانست قصه ی رابطه جنسی خود با همسرتان را با او در میان بگذارید. اگر شما به عنوان یک زن و شوهر به درمانگر جنسی مراجعه می کنید، مطمئن شوید کههم  شما و هم همسرتان هردو، از پزشکی که انتخاب کرده اید راضیو خشنود هستید.

به یاد داشته باشید که از آنجاییکه رابطه ی جنسی یک تجربه ی دو نفره است، ترجیح زیاد با آ« است که هردو در تمام جلسات حضور داشته باشید و جلسات درمانی به شکل سه نفر برگزار گردد. اما در پاره ای اوقات طبق تشخیص درمانگر ممکن است نیاز شود که تک به تک پیش پزشک بروید.

 

جلسات سکس تراپی چگونه است؟

 

سکس تراپی به عنوان یک جلسه درمان طبیعی سازماندهی شده است، که در آن سؤال های مختلف برای کسب یک ایده کلیدی درباره زندگی شما و همسرتان مطرح می شود. بنابراین آنقدر ها هم  که فکر می کنید  دلهره آور نیست. لذا نگران نباشید.

بهترین نگرش در مورد سکس تراپی این است که در مورد صحبت کردن درباره مشکلاتتان باز صحبت کنید و خجالت نکشید، و مهم تر از آ« اینکه پزشک درمانگر آنجا نشسته که به شما در حل مشکلتان کمک کند، نه این شما را قضاوت نماید. پزشک یک آدم حرفه ای است که با شما همذات پنداری و همدردی کرده و می خواهد به شما کمک کند. او فردی است که به تمام نگرانی ها و مشکلات شما گوش خواهد داد، و راهنمایی های لازم را به شما ارائه می کند.

این بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که تمام جلسات درمانی محرمانه هستند و شما نباید در ابراز احساسات و بیان جزئات در مورد مشکل رابطه جنسی خود به پزشک تردید کنید تا از این طریق به او کمک کنید تا به شما کمک کند و این کمک موثر هم باشد.

سکس تراپی

مسائلی که یک درمانگر معمولا در سکس تراپی با آنها مواجه می شود عبارتند از:

 

فقدان تحریک (ناتوانی در دریافت یا حفظ نعوظ، یا بی قراری زنانه)

  • کمبود ارگاسم (عدم توانایی بالقوه یا کنترل انزال)
  • مانع های جنسی
  • مقاربت دردناک
  • روابط جنسی که دچار ركود می شوند
  • تفاوت در نقاط تحریک آمیز بدن در همسران
  • ناتوانی در برقرای ارتباطی هنگام بحث درباره مسائل جنسی
  • تقویت رابطه جنسی زوج ها
  • دشواری در ایجاد مرزهای جنسی
  • سر و کله زدن با عفونت های منتقله از راه جنسی در رابطه
  • زوج هایی که با پیچیدگی های جنسی درگیر هستند

 

بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند قبل از اینکه به کمک یک متخصص جنسی احتیاج پیدا کنند، باید حتما مشکلات جنسی متعدد و جدی داشته باشند، اما اصلا این طور نیست. بسیاری از متخصصان رابطه جنسی با زوج هایی که دارای مشکلات جنسی عمومی هستند سروکار دارند، مشکلاتی  مانند عدم ارتباط موثر در مورد پویایی های رابطه جنسی در روابط. لازم نیست منتظر بمانید تا یک مسئله عظیم جنسی برایتان اتفاق بیفتد تا تصمیم بگیرید نهایتا به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید و سکس تراپی انجام دهید.

همانطور که حتما می دانید اگر زودتر، و در حالی که مشکلات هنوز کوچک اند برای درمان آنها اقدام کنید، هم از بزرگ و غیرقابل حل شدن آنها جلوگیری می نمایید و هم رابطه تان سرد نمی شود. مشکلی که در صورت بروز ممکن است حل کردن آ« بسیار دشوار باشد. پس بهتر است در ابتدای بروز مشکلات کوچک نسبت به درمان آنها تبادر نمایید.

و البته واقف هستید که از مهمترین مسائل در یم رابطه، مسئله ی ارتباط جنسی است و مشکلات مربوط به روابط جنسی، هرچند ممکن است برای برخی جدی به نظر نرسد، اما از مسائل و مشکلات بنیادی و مهم است که به درمان سریع احتیاج دارند. چرا که ریشه ی بسیاری از مشکلات در رابطه های زن و شوهری و عامل بسیاری از طلاق ها، امروز عدم ارتباز مناسب جنسی برای طرفین است.

بنا براین چنانچه احساس می کنید دچار مشکل در روابط جنسی با همسرتان هستید، هرچه زودتر برای سکس تراپی اقدام نمایید.

درمان مشکلات جنسی می تواند بسیار مفید باشد و همچنین یک تجربه نسبتا دلپذیر نیز باشد. لازم نیست از انجام آن بترسید یا در انجام آن دچار هرگونه استرس شوید.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز سکس تراپی

بیشتر بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا