بعد از طلاق حتما به یک مشاور طلاق مراجعه کنید

بعد از طلاق حتما به یک مشاور طلاق مراجعه کنید

 

طلاق زمانی اتفاق می افتد که ازدواج به سرانجام نمی رسد. گاهی اوقات پایان یک ازدواج می تواند به فرد احساس تسکین و آرامش دهد. از طرف دیگر همچنین می تواند بسیار پر استرس باشد. حتی طرفی که تصمیم به ترک و طلاق دارد ممکن است احساسات زیاد و متفاوتی را تجربه کند. طرفین ازدواج ممکن است احساس غم و اندوه، گناه، خشم، سردرگمی، ترس، شرم و اضطراب را تجربه کنند. اگر کودکان در این بین درگیر باشند، استرس طلاق ممکن است شدیدتر شود.

مشاوره طلاق
مشاوره طلاق

چرا مردم طلاق می گیرند؟

 

بین 40 تا 50 درصد از ازدواج ها در ایالات متحده به طلاق منجر می شوند. طرفین ممکن است به دلایل مختلفی دست به انتخاب طلاق بزنند. اغلب دلیل طلاق تنها یک مشکل نیست، بلکه دلایل و مشکلات متعددی می توانند باعث طلاق شوند. ومهم تر از همه انباشت این مشکلات و حل نشده است. دلایل زیر بعضی از رایج ترین دلایل طلاق ها هستند:

  • فقدان تعهد. این شامل ازدواج در سن بسیار پایین یا ازدواج با فرد نادرست است.
  • خیانت
  • مسائل ارتباطی یا تمایل به سوءاستفاده
  • تقسیم کار غیرمنطقی در ازدواج
  • سوء استفاده فیزیکی یا سوء رفتار احساسی
  • اعتیاد
  • آمادگی ناکافی برای چالش های زندگی مشترک
  • مشکلات مالی و دعوا در مورد پول

 

آیا طلاق قابل پیش بینی است؟

 

غیر ممکن است که بشود با دقت 100٪ پیش بینی کرد که آیا یک ازدواج به طلاق منجر می شود یا خیر. اما برخی نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این اتفاق ممکن الوقوع است. در صورت وجود، این علائم می توانند نشانه هایی از احتمال بالای طلاق برای آن ازدواج باشند.

روانشناسان وقت زیادی را صرف تحقیق در مورد اینکه چرا یک ازدواج به شکست می انجامد می کنند. توری آنها این است که مشکلات خاص و ویژه ای نیست که منجر به طلاق شود. آنها در عوض می گویند که طلاق ها اغلب از مسائل مربوط به نحوه ارتباط همسران ناشی می شود. روانشناسان از طریق تحقیقات خود برخی از علائم که می تواند طلاق را برای رابطه پیش بینی کنند را شناسایی کرده اند. به این علائم اصطلاحا “چهار سوار طلاق” می گویند:

مشاوره طلاق

  • انتفاد، به ویژه هنگامی که مکررا از عبارات مثبت استفاده نکنید
  • تعصب و عدم احترام. روانشناسان معتقد هستند که این مورد بهترین پیش بینی کننده طلاق است. آنها معتقد هستند که این نشانه را حتی می توان در اوایل ازدواج هم بین دو نفر دید.
  • رفتار تدفاعی. افرادی که نمیتوانند مسئولیت یک مشکل را بر عهده بگیرند، نمیتوانند آن را حل کنند. آنها ممکن است قادر به نشان دادن همدلی برای همسر خود نباشند.
  • چوب لای چرخ گذاشتن .این به معنای اجتناب از تعامل و بحث در مورد مشکلات است. چوب لای چرخ گذاشتن می تواند حل بحث بین طرفین را غیرممکن کند.

اگر یکی یا بیشتر از این چهار نشانه در رابطه شما وجود داشته باشد، نگران نباشید، هنوز خیلی دیر نیست. شناختن اینکه یک مشکل وجود دارد می تواند اولین گام برای حل آن باشد. اما اگر یک زن و شوهر این علائم را نادیده بگیرد، ممکن است قدم به قدم به طلاق نزدیکتر شوند.

 

تاثیرات طلاق چیست؟

 

طلاق شکل زندگی را از راه های مختلفی تغییر می دهد.وارسی واکنش هایتان به تغییرات پس از طلاق می تواند به شما کمک کند. این خودآگاهی می تواند در کنار آمدن با بسیاری از شرایط جدید پس از طلاق به شما کمک کند.

برخی از تغییرات در شرایط زندگی که پس از طلاق رخ می دهند عبارتند از:

  • امور مالی. تغییرات مالی زمانی رخ می دهند که یک سکان به دو ساکن در خانه تبدیل می شود. بعضی از مردم عادت دارند که از طرف همسر خود تامین و حمایت مالی شوند. طلاق ممکن است این را تغییر دهد. تغییرات بودجه ناگهانی که با طلاق می آیند، ممکن است موجب نگرانی، استرس یا اضطراب شوند.

 

  • شیوه زندگی. زندگی مجردی با متاهلی متفاوت است. افراد تازه طلاق گرفته ممکن است احساس تنهایی کنند یا دچار شوک بعد از جدایی شوند. این احساسات حتی در فردی که طلاق می خواست هم رخ می دهند. مراقبت از خود و کمی خودخواهی مثبت در این شرایط نقش مهم و کلیدی دارند.

 

  • روابط. رابطه با فرزندان و رابطه با دوستان ممکن است با طلاق تغییر کند. روابط با دوستان مشترک ممکن است متفاوت باشد. فرزندان شما ممکن است دیگر با شما زندگی نکنند. این تغییر ممکن است احساس غم و اندوه را به همراه بیاورد. نگه داشتن یک شبکه پشتیبانی قوی در طول این زمان می تواند به شما کمک کند.

 

احساسات پس از طلاق

 

بازیابی بعد از طلاق یک روند است. تنظیمات مربوط به تغییراتی که در نتیجه یک طلاق اتفاق می افتد می تواند زمان ببرد. بخشی از فرآیند شناخت این است که این تغییرات قطعی خواهد بود. به عبارت دیگر بهتر است با آنها کنار بیایید. مردم تازه طلاق گرفته کم کم متوجه خواهند شد که زندگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. زندگی کسانی که در اطراف آنها هستند نیز ممکن است به شیوه های مختلفی تغییر کند.

احساسات بسیاری به عنوان نتیجه ی یک جدایی می توانند به وجود بیایند. تعدادی از آنها عبارتند از:

  • نگرانی. طبیعی است که در مورد امور مالی، اشتغال یا مسکن نگران باشید

 

  • ناراحتی به خاطر در از دست دادن دوستان یا اعضای خانواده در نتیجه طلاق

 

  • احساس گناه یا ضربه ی عاطفی افکاری از قیبل اینکه چگونه طلاق ممکن است بر روی کودکان تاثیر بگذارد ممکن است این احساسات را ایجاد کنند.

 

  • غم و اندوه به خاطر از دست دادن شیوه زندگی مشترک و خانوادگی. این ممکن است به سختی به احساسات شما ضربه بزند به خصوص به طرفی که نمی خواست جدا شود.

 

  • استرس به خاطر طی کردن فرایند قانونی طلاق، به خصوص اگر کودکان درگیر باشند(مسئله ی حضانت). استرس همچنین می تواند همچنین می تواند بهمانطور که اعضای خانواده خود را با شرایط جدید وفق می دهند و شبکه های حمایتی جدید ایجاد می کنند رخ دهد.
مشاوره طلاق
مشاوره طلاق

این مسائل معمولا در روند بهبود بعد از طلاق با تمرین حل می شوند. البته درمان و مشاوره تخصصی راه بهتر و ایمن تری برای تضمین سلامت روانی بع از طلاق است. چرا که یک فرد ممکن است با همه ی اطلاع و آگاهی از این امور به تنهایی قادر به حل مشکلاتش نباشد. در ینجاست که کمک یک متخصص و مشاور می تواند راهگششای حل معضلات فردی و خانوادگی برای زوج تازه طلاق گرفته باشد.

در حقیقت این روشی مرسوم و یالم برای بهبود روانی و سازگاری با شرایط جدید بعد از طلاق است. این امر(مشاوره)به خصوص برای کودکان یا فرزندان در هر سنی، به ویژ سنین نوجوانی لازم و ضروری است. چراکه یک مشاور نسبت به یکی از والدینی که خود درگیر تطبیق با شرایط نو است،  بهتر می تواند مشکلات آنها را درک و راهنماییشان کند.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز مشاوره

بیشتر بدانید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا