اگر قصد ازدواج دارید، حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید

اگر قصد ازدواج دارید، حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید

 

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج
  • مشاور قبل از ازدواج شما را به ارتباطات باز و مستقیم تشویق می کند و به هر یک از شما فرصتی کافی برای صحبت می دهد.
  • مشاور قبل از ازدواج فرایندهای ارتباطی شما را مشاهده خواهد کرد و پیشنهادات خود را برای بهبود این موارد پیشنهاد می دهد.
  • مشاور قبل از ازدواج به شما کمک خواهد کرد که در مورد مسائل مشکل ساز که ممکن است بر موفقیت ازدواج شما موثر باشد، با هم به توافق برسید.

 

اغلب زوج هایی که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند ممکن است احساس کنند جلسات مشاوره جای مناسبی برای کشف نظرات متفاوت درباره ازدواج و شیوه زندگی است. همچنین این جلسات را جا و  فضای مناسب و امنی برای بررسی تکنیک های ارتباطی قبل از ازدواج پیدا می کنند. اگر چه هر مشاور یا روانشناس قبل از ازدواج روش منحصر به فرد خود را در روند مشاوره پیش می گیرد، اما در اغلب جلسات مشاوره قبل از ازدواج، فارغ از شخص و تکنیک درمانگر، عناصر مشترکی وجود دارند.

 

مشاوره قبل از ازدواج چگونه به جمع‌آوری اطلاعات می پردازد؟

 

هنگامی که اولین جلسه ی مشاوره را رزرو می کنید، از شما خواسته می شود تا اطلاعات کمی در مورد رابطه خود و هر گونه مسائل یا معضلات خاصی که در رابطه شما با آنها مواجه هستید  را در اختیار مشاور قرار دهید.

اغلب در شرایط مشاوره قبل از ازدواج، زوج ها در مورد هر مسئله خاصی باهم درگیری ندارند، بلکه فقط می خواهند با هم به صورت ساختارمند در کنار هم قرار بگیرند تا درمورد انتظاراتشان از ازدواج و شیوه زندگی قبل از ازدواج باهم بحث و تبادل نظر کنند. این یکی از دلیل واقعی و رایج برای لزوم مشاوره قبل از ازدواج است.

اگر موضوع خاصی دارید که می خواهید درباره آن بحث کنید، برایتان مفید خواهد بود اگر بتوانید خلاصه ای از این اطلاعات را هنگام رزرو جلسه به مشاور ارائه دهید. اگرچه که این کار ضروری نیست، اما دادن چنین اطلاعاتی ششما را مطمئن خواهد کرد که کلینیک مشاوره ی درست و مناسبی را انتخاب کرده اید و همچنین به مشاورتان کمک می کند تا اولین جلسه ی مشاوره را به شکل خوبی پشت سر بگذارید.

فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد رابطه و تاریخچه رابطه در اولین جلسه مشاوره ، هنگامی که شما مشاور قبل از ازدواج خود را برای اولین بار می بینید ، انجام خواهد گرفت.

اگر چه تمام مشاوران تاریخچه های دقیق و جزئی رابطه را از زوج درخواست نمی کنند، با این حال  شاید ارائه  بعضی از اطلاعات  اولیه در مورد رابطه لازم باشد تا مشاور یا روانشناس بتواند بر اساس آنها به شما در فرایند مشاوره قبل از ازدواج کمک کند.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

او ممکن است از شما و شریک آینده زندگیتان درباره روابط گذشته، از جمله هرگونه ازدواج یا رابطه های  قبلی، درباره اینکه در مورد ازدواج چه احساسی می کنید، یا در مورد هرگونه نکتهی ویژه ای که مایلید پیش از ازدواج مطرج کنید، از شما سوال بپرسد.

گاهی از شما خواسته می شود که یک پرسشنامه ی کتبی را پر کنید که ممکن است شامل سوالات مربوط به روابط گذشته، باورهای اساسی و ارزش ها و سایر موضوعات مرتبط باشد.

 

 

مسائل قانونی و حقوقی مرتبط با مشاوره قبل از ازدواج چیستند؟

 

اگر یک زوج تا حال هیچ موقع مشاوره قبل از ازدواج را انجام نداده باشند ، ممکن است در مورد  مسائل حقوقی از جمله محرمانه بودن اطلاعات جلسات و احتمال گزارش شدن مفاد آن دچار نگرانی شوند.

معمولا یک مشاور، روانشناس یا درمانگر قبل از ازدواج،  در جلسه اول این موضوعات را مورد بحث قرار می دهد تا  زوج ها بتوانند با شناخت حقوق خود ، به راحتی به جایات مشاوره ادامه دهند.

 

چگونه مشاور هیچ طرفی را قضاوت نمی کند

 

یکی از مسائلی که اغلب باعث اضطراب زوج هایی که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنند  میشود ، پتانسیل تعصب درمانگر است. به عنوان مثال اغلب این ترس وجود دارد که یک مشاور یا روانشناس تنواند برای هریک از طرفین خدامت مشابه و یکسانی را ارائه دهد یا نگرانی از اینکه مشاور  ممکن است “طرف یکی را بگیرد” وجود دارد. این امر نباید باعث نگرانی شود.

مشاوران پیش از ازدواج روانشناسانی حرفه ای و به خوبی آموزش دیده اند و با دقت کار می کنند تا این اطمینان حاصل شود که هر دو طرف فرصتی مشابه برای بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل موجود دارند. آنها کاملا آموزش دیده اند که در طول جلسات هیچ یک طرفین را قضاوت نکنند و بی طرف باشند.

 

جلسه مشاوره قبل از ازدواج  شما چه چیزهایی است ؟

هر مشاور ازدواج روش منحصر به فردی در رویکرد خود به مشاوره قبل از ازدواج دارد، اما برخی از روش های رایج در جلسه مشاوره قبل از ازدواج عبارتند از:

 

  • ارائه فرصت برای هر یک از شما تا حرفهایتان را بزنید، و حرف طرف مقابل را بشنوید. یک مشاور ازدواج برای آموزش ارتباطات صادقانه و آزاد بین زوجین آموزش دیده است تا مشکلات زیرین و نهان را شناسایی کند و مسائل دشوار را برطرف نماید. یک مشاور ازدواج نیز می تواند ایده ها و افکار شما “ترجمه” کند و شما را مطمئن سازد که تمام نظرات و افکارتان را به درستی بیان کرده اید و طرف مقابلتان آنها را به درستی متوجه شده است.

 

 

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج
  • مدل سازی مهارت های ارتباطی خوب. این مهارت ها عبارتند از:

 

گوش دادن فعال، که به معنای آن است که فرد واقعا وقت صرف کند و حرف های طرف مقابل را بشنود و همچنین یادگیری اینکه فرد پیام طرف دیگر را قبل از پاسخ دادن به آن، کاملا درک کرده است.

 

آموختن این مهارت نیاز به تمرین دارد و به طور خودکار به دست نمی آیند. یک مشاور پیش از ازدواج تعامل شما را به عنوان یک زوج مشاهده می کند و به شما در مورد مهارت های ارتباطی تان بازخورد می دهد.

کشاور همچنین این مهارت ها را در طول جلسه مدل سازی می کند و اغلب کمی زمان می برد تا بتواند آنها را به شما آموزش دهد. ممکن است پیشنهادهای رسمی یا غیر رسمی به عنوان “مشق شب” برای کمک به توسعه بیشتر این مهارت ها در جلسات به زوجین پیشنهاد شود.

مشاور قبل از ازدواج یا روانشناس همچنین ممکن است از تکنیک هایی مانند نقش بازی کردن استفاده کند تا بتواند به شما در یادگیری مهارت های ارتباطی بهتر کمک کند.

 

  • خواستن از زوج ها برای اینکه به شکل جداگانه، امیدها، انتظارات و آرزوهای خود را برای زندگی مشترک بنویسند. این شامل درخواست کردن زوج ها در مورد آنچه فکر می کنند ازدواج شان ممکن است با آن مواجه شود یا اینکه چه چیزی وجود دارد که ممکن است آنها در مورد آن نگران باشند می شود. و سپس بولد کردن و درشت کردن آن مسائل در طول جلسه تا بتوان به راحتی آنها را دیدی وشناخت. یک مشاور قبل از ازدواج می تواند به هر زوج در حل هر گونه مسائل موجود کمک می کند و همچنین مسائل بالقوه و راه هایی را که ممکن است در آینده بتوانند برای آنها راهگشا باشند، شناسایی کند و به زوجین بیاموزد.

 

مترج و محقق : نداناصری

مراکز مشاوره

بیشتر بدانید

2 دیدگاه دربارهٔ «اگر قصد ازدواج دارید، حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا