علت های رایج شکست خوردن یک رابطه را بشناسیم

زوج درمانگر

زوج درمانگر کیست و اصولا چگونه به شما کمک خواهد کرد که رابطه خود را اصلاح کنید ؟ این ها سوالاتی است که تصمیم داریم در ادامه به آن ها پاسخ دهیم.اما مهم ترین چیزی که می توان به آن اشاره کرد این است که اصلی ترین کار زوج درمانگر این است که به شما کمک کند علت های رایج شکست رابطه خود را کشف کرده و آن ها را بهبود دهید.با ما همراه باشید تا بخشی از این علل را با هم بررسی کنیم

زوج درمانگر
زوج درمانگر

مشکلات ارتباطی می توانند در هر زمانی از رابطه بروز پیدا کنند و می توانند دلایل مختلف و متعددی داشته باشند . این مشکلات می توانند بسیار کوچک باشند به طوری که حتی متوجه آن ها نشوید ، اما اگر به خوبی به آن ها نپردازید ، می توانمد باعث آسیب های جبران ناپذیری به ساختار یک رابطه شوند. اغلب شکست هایی که در یک رابطه به وجود می آید احتمال به یک نوع ضعف ارتباطی مرتبط باشد و اکثر زوج درمانی ها بر روی درک علت اصلی اختلال رابطه و تلاش برای بازسازی گفتگوی باز و معنی دار در یک رابطه متمرکز است.
اما علت های رایج شکست خوردن در یک رابطه چیست و چگونه می توانید آن ها را به محضی که به بوجود می آیند درک کنید؟
زندگی ادامه دارد و راه خودش را طی میکند
این مسلما ساده ترین راه ارتباطی است که در یک رابطه صمیمی می تواند شکسته شود و زمانی که یک رابطه برای مدت زمانی ادامه داشته باشد یا به یک روند روتین و معمولی برسد مطمئنا می تواند تبدیل به یک فاکتور مهم و اساسی شود. اگر شما و شریک زندگی خود هر دو زندگی و شغل حرفه ای خود را دارید و سپس برنامه های کاری متناقض، استرس های خارجی از کار و یا شاید حتی رابطه دشوار با مدیر، تیم و یا اعضای خانواده، می تواند تاثیر منفی بر روی رابطه صمیمی شما با شریکتان داشته باشد .
در این شرایط، تنش درونی می شود و یا حتی بدتر از آن ممکن است که آن را روی شریک زندگی خود و دیگران تخلیه کنید . به تدریج به جای این که به شریک زندگی تان به نحوی فکر کنید که او فردی است که باید دغدغه ها و مشکلات خود را با وی در میان بگذارید ، تنها طوری به او نگاهی می کنید که گویی او هم تنها بخشی از مشکلات و جزئیات زندگی شماست که نیاز به مدیریت دارد .. این مسئله احتمالا حتی بیشتر از زمانی خطرناک است که زوجین فقط خود را به عنوان والدین می بیندد و نیازهای کودک خود را بالاتر از هر گونه نیاز عاطفی خود قرار می دهند.
مشکلات مدیریت زمان، اولویت بندی و استرس های خارجی برخی از ظریف ترین و مهمترین دلایلی هستند که می توانند موجب شکست خوردن یک رابطه شوند

از بین رفتن اعتماد

اعتماد و شفافیت، مسلما پایه ای ترین عنصر برای یک رابطه موفق است، و اگر این دو فاکتور مهم از بین بروند ، یک ارتباط فورا به شکست منتهی می شود . هنگامی که اعتماد به هر دلیلی شکسته شود، بازگرداندن آن خیلی دشوار و سخت خواهد بود.
اعتماد ممکن است به دلایل مختلفی از بین برود.از جمله :
پنهان کردن مسائل مالی (یک فرد ممکن است احساس کند که شریکش دیگر به اندازه سابق درباره هزینه ها و امور مالی خود شفاف و صادق نیست )
خیانت- این مسئله احتمالا یکی از بزرگترین علت های شکست خوردن یک رابطه باشد و اگر یکی از طرفین خیانت کند و وفادار نباشد ، بازگرداندن اعتماد خیلی سخت و دشوار خواهد شد
از بین رفتن صمیمیت عاطفی – این مسئله اغلب به نحوی ظهور می کند که یکی از طرفین احساس می کند که شریکش دیگر عمیق ترین ترس ها،اسرار ،امیدها و احساسات خود را به وی نشان نمی دهد و گویی اعتماد ندارد. ترس اینکه یک شریک با شخص دیگری رابطه احساسی داشته باشد می تواند به یک رابطه آسیب فراوانی وارد کند .
بنابراین، شفافیت کامل برای ایجاد یک فرهنگ پذیرفتن عقاید یکدیگر در یک رابطه ضروری است، و بسیاری از اشخاصی که در جلسات زوج درمانی شرکت می کنند ، بر بهبود اعتماد و شفافیت به عنوان ابزار بازسازی ارتباطات تمرکز خواهند کرد.


یک ضربه یا شوک خارجی

یک ضربه یا شوک خارجی میتواند اساسا پویایی یک رابطه را تغییر دهد و به طور کلی توانایی ما برای برقراری ارتباط با شریک مان را تغییر دهد. شوک های خارجی یا آسیب های احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:
بیماری ناگهانی یا وضعیت نگران کننده سلامت
فقدان یا از دست دادن
تصادف یا تروما
به ناگهان بیکار شدن یا غنی شدن

یک رویداد تروماتیک در زندگی غالبا ما را به عنوان یک فرد تغییر می دهد، بنابراین تعجب آور نیست که چگونگی رفتارمان با شریک زندگی و یا سایر افراد اطرافمان نیز تغییر کند.. به عنوان مثال، از دست دادن شغل می تواند به عنوان یک رخداد عظیم ،احساس مان را نسبت به خود تغییر دهد ، و غرور ممکن است مانع شود که بتوانیم برای یکی از عزیزانمان توضیح دهیم که چه احساسی در این باره می کنیم. به همین ترتیب، ما ممکن است دارای تفکیک احساسی باشد و نتوانیم واقعا برای شریکمان توضیح دهیم که پس از این حادثه واقعا چه احساسی داشته ایم . باز نگه داشتن خطوط ارتباطی در این موارد ضروری است.

فروپاشی صمیمیت جسمی

فروپاشی صمیمیت جسمی می تواند هم می تواند نشان دهنده و علت مشکلات رابطه باشد. فقدان صمیمیت جسمی می تواند بر روی سایر مولفه های ارتباط تاثیر بگذارد، که همین مسئله ممکن است به سرعت بر روی دیگر مشکلاتی که در رابطه وجود دارد اثر منفی بگذارد .و در نهایت این که منجر به بروز اختلالات جنسی در طول زندگی عادی شما گردد.

الگوهای ناسالم رفتاری

زمانی که الگوهای موجود در زندگی ما و روش های ارتباطی مان ناسالم باشد و یا تاثیر مخربی بر روی رابطه ما داشته باشید ، احتمال شکست خوردن آن رابطه بیشتر می شود . متخصصین زوج درمانی مجموعه آلومینا چهار راه اصلی را که ممکن است رابطه را دچار آسیب یا ناسالم شود را شناسایی کرده است. این راه ها عبارتند از:
انتقاد مداوم -نقد مداوم رفتارهای شریک زندگی که می تواند به زودی تبدیل به حملات شخصی و آسیب زننده شود
تعصب – تلاشی واضح برای سوء استفاده یا آسیب زدن به شریک زندگی خود در تعاملات روزمره .
تدافعی بودن -اگر یکی از طرفین احساس کند که قربانی طرف دیگر شده است ، آن وقت در هر اختلاف نظری، دفاعی عمل کردن می تواند یک تاکتیک نسبتا معمول باشد. این مسئله می تواند منجر به این شود که هر دو طرف مقید به اصول خود باشند و به این ترتیب رابطه دچار ضعف و تعارض می شود، چرا که هیچ یک از طرفین حاضر نیستند که از موضع خود کوتاه بیایند
سخت شدن– این واکنش مسلما بدترین اتفاق نسبت به هر گونه مشکل ارتباطی است، زیرا زوج ها از باز کردن مسادل در کنار یکدیگر خودداری می کنند و در برخی موارد حتی از صحبت کردن با یکدیگر اجتناب می کنند.

تمام موارد بالا می تواند الگوهای ناسالم و نهایتا الگوهای رفتار سمی ایجاد کنند و به طور معمول زوجین برای بر طرف کردن چنین مشکلاتی نیاز به زوج درمانی دارند .. الگوهای ناسالم رفتاری اغلب نشانه های قابل ملاحظه ای از شکست خوردن یک رابطه هستند.به همین دلیل لازم و ضروری است که برای بازسازی رابطه به یک متخصص ماهر مراجعه کنید
برای تماس با مراکز زوج درمانی ما اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا