روش هایی ساده و آسان برای تقویت یک رابطه

مشاوره زوجین به چه معناست ؟

مشاوره زوجین واقعا چیست ؟ شاید تا به حال برایتان این پرسش مطرح شده باشد که یک زوج درمانگر برای تقویت رابطه شما و همسرتان چه راه فوق العاده و جادویی ای را استفاده می کند.اما بهتر است بدانید که اصولا جادویی در کار نیست،تنها چیزی که اهمیت دارد این نکته است که در طول مشاوره زوجین ، زوج درمانگر  رویکردی را پیش می گیرد که شما بتوانید تفاوت ها و شباهت های خود را بهتر شناخته و با یکدیگر تعامل درست تری داشته باشید.در ادامه به 7 راه ساده برای تقویت رابطه اشاره می کنیم.با ما همراه باشید

کتاب ها و مقالات بسیاری در زمینه ی ارتباط و رابطه های موثر نوشته شده است که غالبا می توانند با نشان داده آن چیزی که باید به آن باور داشت به خواننده هایشان قوت قلب دهند. در زیر به برخی از مهمترین عوامل که زوج ها به آنها نیاز دارند تا رابطه شان بهبود ببخشند اشاره می کنیم.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

ایده های حاضر حاصل مشاهده ی صدها زوج مختلف در طول 10 سال گذشته است. با ما همراه باشید.

پیش از اینکه بخواهید فهمیده شوید، او را بفهمید

یکی از رایج ترین الگوهای منفی که در زوج ها دیده می شود، چرخه انتقاد و دفاع است. اغلب این اتفاق زمانی می افتد که چیزی را می شنوید که آن را به عنوان یک حمله یا انتقاد از طرف شریک زندگی تان برداشت می کنید، اتفاقی که باعث می شود بلافاصله بخواهید از خود در مقابل آن دفاع کنید.
این الگو رفتاری باعث می شود هیچکدام از شما حرف دیگری را نشنود. به محض اینکه شروع به دفاع از موقعیت خود می کنید شانس شنیدن و درک کردن طرف مقابل را از دست داده اید. حتی اگر احساس کنید که زیر حمله هستید و یا فکر می کنید طرف مقابل دارد از شما انتقاد می کند، سعی کنید قبل از پاسخ دادن افکار و احساسات شریک زندگی خود را درک کنید.

ارتباطاتتان را کم کنید تا واقعا حرف های همسرتان را بشنوید

زمانی که این چرخه ی انتقاد و دفاع در رابطه وجود دارد، تعاملات معمولا زودگذر می شوند و بسیاری از امور از کنترل خارج می گردند . هنگامی که ارتباطات شما سریعتر می شوند، می توانید بسیاری از اطلاعاتی را که همسرتان بیان می کند را از دست بدهید. این سرعت بالا نوسانات بحث شما را نیز افزایش می دهد، و باعث می شود که نتوانید آرامش مکالمه تان را حفظ کنید.
اگر متوجه شدید که بحث شما خیلی تند پیش می رود، ترمز را بکشید و بحث را آرام کنید. اطمینان حاصل کنید که همسرتان می داند که واقعا می خواهید بفهمید که او چه می گوید. این کار کمک می کند تا واکنش پذیری را خنثی کنید و به شما اجازه می دهد تا یک رابطه ی بالغانه برقرار کنید.

در مورد نقطه نظر همسرتان کنجکاو باشید

گفتن این یکی از انجام دادنش راحتتر است، مخصوصا زمانی که احساس می کنید سرزنش شده اید، مورد انتقاد یا حمله واقع شده اید. با این حال، یکی از بهترین کارهایی که می توانید در چنین شرایطی انجام دهید، این است که در مورد دیدگاه همسرتان کنجکاو باشید. این کار می تواند به صورت مثبت باعث خلع سلاح شود و بلافاصله موجب خحنثی شدن تنش رو به رشد در بحث باشد.
با کنجکاوی، شما می توانید چیزهای جدیدی در مورد همسرتان یاد بگیرید، و همچنین مکالمه خود را به سمتی دلخواه و آرام پیش ببرید. الببته شما هنوز هم می توانید با دیدگاه همسر خود مخالف باشید و در عین حال همچنان در مورد دیدگاه متفوات او نسب به خودتان کنجکاو و علاقه مند باشید. این کار را دفعه ی بعدی که بحث داغی بین شما درگرفت تمرین کنید.
محرک های احساسیتان را بشناسید و یاد بگیرید چگونه خود را آرام کنید

هنگامی که می دانید محرک های احساسی شما چه هستند، این دانش به شما امکان می دهد تا از زمانی که امکان فعال شدن آنها وجود دارد، آگاه باشید. همه ما “چمدان هایمان” را به روابط مان وارد می کنیم – جمدانی پر شده از تجربیات دوران کودکی، روابط قبلی، تجربیات مدرسه و البته خانواده مان که اصل و منشاء ماست. چیزی به عنوان کسی که “بدون چمدان” است وجود ندارد؛ با این وجود شما می توانید از آگاهی خود نسبت به محرک های احساسی و عصبیتان آگاه باشید و زمان و شرایط وقوع آنها را تشخیص داده و با همسرتان درمیان بگذارید.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

مشاهده کردن خود را، حتی زمانی که اعصابتان توسط همسرتان تحریک شده، تمرین کنید. ببینید می توانید آن را با گفتن “من در حال حاضر احساس {فلان} می کنم ، و فکر می کنم به چیزی در گذشته ی من بر می گردد که ارتباط مشخصی به تو ندارد” نام گذاری کرده و آرام کنید؟ نام گذاری محرک عصبی ، کمک می کند تا همسرتان بفهمد علت عصبانیت و تحریک عصبی شما تنها به گفتگوی کنونی باز نمی گردد و ریشه در گذشته ی شما دارد. این درک میتواند به هردو شما کمک کند تا کمتر به هم واکنش لحظه ای داشته باشید.

مشاوره زوجین
مشاوره زوجین

استفاده از همدلی را تمرین کنید تا ارتباط نزدیکتر را تقویت نمایید

همدلی سوخت یک رابطه ی محرک خوب است. همدل بودن به معنی راه رفتن با کفش های همسرتان و دیدن دنیا از منظر اوست. هنگامی که می توانید با همدلی به همسرتان واکنش نشان دهید، این کار باعث عمیقتر شدن ارتباط شده و احساسی قوی از امنیت و اعتماد بین شما ایجاد می کند. با این حال هنگامی که احساس می کنید مورد حمله واقع شده اید، همدلی آخرین چیزی است که احساس می کنید باید انجام دهید. این امر مستلزم آن است که لحظه ای از قالب خود خارج شوید و واقعیت موجود برای نفر دیگری غیر از خود را تحسین کنید.
همدلی به این معنی نیست که خود را کاملا تسلیم همسرتان کرده اید و از خیر هرآنچه واقعیت شماست یا هرچیزی که خودتان می خواهید گذشته اید .بلکه به این به این معنی است باید دیدگاه خود را برای لحظاتی هم که شده به تعویق بیاندازید تا بتوانید حتی کوچکترین بخش ها از نظرگاه همسرتان را درک کرده و آن را تحسین کنید . کوچک شروع کنید-حتی اگر فکر می کنید تنها 1 تا 5 درصد می توانید دیدگاه همسرتان را متصور شوید- و سپس بنای همدلی را روی آن بسازید. همسرتان آرام آرام گاردش را باز می کند و اجازه می دهد که ارتباط کم کم بهتر و بهتر شود.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا