روانشناس زوج : اقداماتی که در مرکز زوج درمانی انجام می شود

 

روانشناس زوج

روانشناس زوج چه کاری انجام می دهد ؟ اگر سوال شما هم همین است پیشنهاد می کنیم که مطالب زیر را از نظر بگذرانید و در عین حال بدانید که در یک مرکز زوج درمانی چه کاری انجام می شود

اغلب افراد سوال مشترکی از زوج درمانگران دارند و آن این است که چگونه می توان گفت که زوج درمانی مفید است  و هم چنین چگونه می توانند بفهمند که دیگر نمی توانند مشکلشان را در خانه حل کنند .

روانشناس زوج
روانشناس زوج

پاسخ به این سوال قطعا ساده و راحت نیست اما تلاش می کنیم در ادامه به آن پاسخ دهیم.

شاید شما و همسرتان در مورد احمقانه ترین چیزها بحث می کنید و این مسائل  به سرعت به چیزی ناخوشایند تبدیل می شوند..

یا این که روابط شما بوی کهنگی گرفته  و  دو نفرتان به قدری در طول روز خسته می شوید که شب هنگام روی تخت بیهوش می شوید .

گاهی اوقات یک مسئله بزرگ – مانند پول، رابطه جنسی ، خیانت، قوانین و یا کودکان – وجود دارد که شما نمیتوانید شریک زندگی تان را وادار کنید که نقطه نظر شما را درک کند.

شروع هرگونه مشاوره ای، دلهره آور است، اما به تجربه بیشتر متخصصین جایروس کلینیک  افراد زوج درمانی را راحت تر از درمان فردی می پذیرند .

روانشناس زوج
روانشناس زوج

به جای نشان دادن امید و ترس درونی خود  به یک غریبه حمایتگر ، شریک زندگی خود را در مقابل مخالف قرار می دهید و وی خود را برای ابراز هر گونه مخالفتی درباره نظرات شما آماده می کند .

شریک زندگی شما در حال حاضر نیز همه چیز را درباره شما ،روحتان و عمیق ترین اسرارتان می داند و شما خود را در برابر او برهنه و عریان می بینید

ترس مضاعفی هم وجود دارد که حقیقت، به شریک شما ضربه و آسیب برساند  و وضعیت را حتی بدتر از آن چه که هست سازد.

وقتی که جلسات مشاوره تمام می شود ، روانشناس از طرفین می خواهد که به عقب نگاهی کرده و جلسات مشاوره را بازبینی کنند و بیشتر آن ها اعتراف کرده اند که با این که می دانند مشاور تنها برای حل مشکل آن ها حضور دارد اما همیشه می ترسیده اند که مبادا تنها جانب یک نفر از آن ها را بگیرد.

این مسئله به این دلیل است که این جلسات مشاوره ای چیزی قدیمی و خفته را در ما بیدار می کند و آن این است که ” آیا درمانگر من را بیشتر دوست دارد یا شریکم را ؟”

 

اگر شما بتوانید شجاعت این را پیدا کنید که به یک جلسه زوج درمانی بروید ، پاداشی که دریافت می کنید اغلب بسیار بزرگتر و عظیم تر از مشاوره فردی خواهد بود .

در بسیاری از موارد، زوج ها بهبود سریعی را در رابطه خود احساس می کنند . این مسئله معمولا تا حدی احساس تسکین به طرفین رابطه خواهد داد چرا که تصور می کنند بلاخره نتیجه ای کسب می شود اما در حقیقت این احساس خوشایند به این دلیل است که شریک زندگی بلاخره پذیرفته است که مشکلی وجود دارد و همین امر ثابت می کند که وی به رابطه اهمیت می دهد.

 

بعدا به زودی روشن می شود که مسئولیت زوج درمانی نسبت به خود رابطه  است و هر دو نفر  شما به یک اندازه زمان، توجه و درک را دریافت خواهید کرد.

در یک سطح عمیق تر، زوج درمانی ، نگرش قربانی بودن  یا «چقدر بدبختم » را از بین می برد که این امر می تواند محصول جانبی درمان های فردی باشد، که مردم را تشویق می کند تا عمیق تر به دنیای خود و شخصی شان فروبروند.خب کار زوج درمانی کاملا برعکس است.

اگر زوج ها قادر به همکاری با یکدیگر بوده اند که یک زندگی و خانه را با هم بسازند ، پس به زودی می توانند برای تغییرات ضروری ای که باید در رابطه شان ایجاد شود هم همدیگر را حمایت کنند.  به همین دلیل زوج درمانی  به جلسات کمتری نسبت به درمان های فردی نیاز دارد

انواع مختلف درمان در دسترس وجود دارد: مشاوره در زمینه رابطه ، روان درمانی چندگانه ،

مشاوره زوجین به  مشکلاتی می پردازد کحه در حال حاضر وضعیتی اورژانسی دارند ،گرچه برای ساخت یک حال بهتر باید نگاهی هم به گذشته داشت.

روان درمانی چندگانه البته بر رو مشکلات عمیق تر تمرکز دارد و تلاش می کند که برای داشتن حال بهتر، مشکلات قدیمی و گذشته را حل کند.

در مجموعه آلومینا نیز دو نوع شیوه زوج درمانی وجود دارد :سایکوداینامیک (به این مسئله می پردازد که چگونه ویژگی های موثر در گذشته بر امروز ما تاثیر می گذارد ) و زوج درمانی سیستماتیک ( که بر پایه خانواده درمانی استوار است و تلاش می کند که به طرفین بفهماند که چگونه تغییر رفتار یکی از زوجین بر رفتار دیگری نیز اثر می گذارد )

منفعت و سود رفتن به این شیوه زوج درمانی این است که شما اطمینان کسب می کنید که زوج درمانگر شما برای کار کردن روی مشکلات زوجین آموزش دیده و ماهر است .متاسفانه، مشاوران بسیاری وجود دارند که برای درمان فردی به قدر کافی ماهر هستند اما درمانگری که بتواند بر روی زوجین کار کند کمیاب است و مجموعه آلومینا افتخار دارد که بهترین زوج درمانگران تهران را در اختیار داشته باشد

درون جلسات مشاوره چه اتفاقی می افتد

بنابراین هنگامی که شما درمانگر خود را پیدا کردید ، وی از چه چیزی و از کجا شروهع خواهد کرد ؟

بیشتر متخصصین آلومینا از آنجایی شروع می کنند که بدانند چرا با وجودی که مشکل در طول ماه ها و سال ها رشد کرده است ،زوجین الان وارد عمل شده اند ؟چرا پیش از این اقدامی نکرده اند ؟ و اصولا چه مشکلی باعث شده است که آن ها دریابند که باید به یک تراپیست مراجعه کنند ؟ پس از آن نقطه نظر هر کدام از طرفین را نسبت به رابطه و مشکلات آن جویا می شوند

پس از آن علاقه دارند که مشکل کنونی زوجین را وارد معنی و مفهوم کلی رابطه کنند .بعد  متخصص از آن ها خواهد خواست که تعریف کنند که چگونه با همدیگر آشنا شده اند ، این مسئله کمک می کند که زوجین نقاط شیرین و مثبت رابطه خود را به یاد بیاورند و سپس به تدریج وارد فضای حال و مشکل کنونی می شود

در دومین  یا سومین جلسه، متخصص درخت خانوادگی زوجین را خواهد کشید ،این درخت شامل تمام رویدادهای مهم زندگی (مثل مرگ والدین،طلاق،و سن و سال فرزندان ) می شود و سپس تفاوت ها و شباهت های زمینه ای زوجین را به آن ها نشان خواهد داد.

گرچه که متخصصین آلومینا بر روی مشکلی که میان جلسات درمان ظهور پیدا می کند ، تمرکز خواهند داشت ، اما در این میان مشکل بزرگتری وجود دارد : درمانگر باید به زوجین کمک کند که به لحاظ احساسی صادق باشند ، احساسات همدیگر را بفهمند و به کمک یکدیگر با مشکلات مبارزه کنند

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا