تکنیک های زوج درمانی : چند روش فوق العاده

تکنیک های زوج درمانی

تعارض و مجادله بخشی از هر رابطه ای است.از آن جایی که هیچ دو آدمی دقیقا شبیه به هم نیستن، شما هم دنیا را به یک شکل نمی بینید.به همین خاطر است که تکنیک های زوج درمانی خیلی خیلی زیاد هستن.

اگر این درگیری ها به به طور کلی برای روابط ایجاد خطر کنند، مشاوره زوج یک ابزار مهم است.مجادلات گاه به گاه احتمالا مشکلی ندارند اما اگر همیشگی باشند، می توان از آن ها به عنوان منبع استرس و عدم خوشحالی نام برد

همیشه نمی توان از مجادلات در رابطه جلوگیری کرد چرا که هیچ دو آدمی دقیقا یک جور نیستن، به همین خاطر یاد گرفتن این که چگونه با این مجادلات برخورد کنید پیوندی موفق و سالم را میان شما تضمین می کند.

چالش های رابطه، به اشکال مختلف بروز پیدا می کنند، و توانایی برقراری رابطه با پارتنرتان مولفه ای مهم برای یک رابطه سالم است.

تکنیک های زوج درمانی
تکنیک های زوج درمانی

رابطه ای تابعی به درک بهتر میان شما و شریکتان می انجامد و درک کلید موفقیت یک رابطه و پیوند است. توضیح و تعریفی  بر اشکال مختلف درمانی، تصمیم شما را در مورد این که کدام مشاوره ازدواج برای شما مناسب است، قطعی می کند.

چند تکنیک زوج درمانی

 

 روش گوتمن

روش زوج درمانی  گوتمن از سه دهه تحقیق و تمرین در محیط های بالینی بر روی بیش از سه هزار زوج بهره مند بوده است . روش گوتمن از تکنیک های مشاوره زوجین برای افزایش میل، نزدیکی و احترام استفاده می کند. زمانی که احساس می کنید در یک بن بست قرار گرفته اید ، این تکنیک ها به شما در حل منازعات کمک می کند. شما و شریک تان یاد می گیرید که یکدیگر را درک کرده و آرام و منطقی مباحثه کنید

روش گوتمن مشاوره زوج ها نشان می دهد که چگونه نقشه های عاشقانه ای بسازید  که به شما کمک می کند در مورد دنیای درونی  شریک زندگی تان و همچنین  نگرانی، تنش، شادی، امید و احساسات  وی بیشتر بدانید. این یک روش زوج درمانی است که به شما اجازه می دهد نیازهای خود را مشخص کنید و در نهایت به مدیریت حل مسائل منجر می شود .

روایت درمانی

یکی از تکنیک های زوج درمانی که روایت درمانی است به دنبال این است که از طریق خارجی کردن مشکل از دغدغه میان مسئله و شخص تفاوت قائل شود.تراپیست از شما می خواهد که مشکل خود را به شکل روایت توصیف کنید و سپس به شما کمک می کند که نقاط منفی قصه را بازنویسی کنید.

دانستن مشکل، شخص را تعریف نمی کند، اما چیزی است که وجود دارد ایتن است که ، شما یک دیدگاه جدید در مورد وضعیت به دست می آورید. درمان روانشناسی به شما کمک می کند مشکل خود را از زوایای مختلف مشاهده کنید: از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی. با بیان مسائل منفی در قالب روایت، شما تبدیل به یک فرد پویا در داستان می شوید. یک فرد پویا توانایی تغییر داستان را دارد. درمان روانشناسی به شما امکان می دهد تا گذشته را کشف کنید تا ناهنجاری هایی را که به این شکل پنهان شده بودند را، بیاموزید. با کشف مفاهیم و رفتارها، به واقعیت هایی که به شما و شریک زندگی تان آسیب زده است، دست می یابید. بنابراین، شما راه های جدیدی برای مقابله با مشکلات خود پیدا می کنید، و به طور موثری روایت رابطه خود را بازنویسی کنید .

زوج درمانی متمرکز بر احساسات

این نوع مشاوره ازدواج در ابتدا برای زوج ها طراحی شد ، اما برای مشاوره خانواده نیز مفید است. این روش که توسط دکتر جانسون ابداع شد ، در سراسر جهان در بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب های خصوصی و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه زوج درمانی متمرکز بر احساسات برای بیشتر موقعیت ها مفید است ، اما به خصوص باید زمانی استفاده شود که احتمال افسردگی هم وجود دارد.

به طور معمول در یک رویکرد کوتاه مدت، تمرکز بر احساسات سه هدف اصلی دارد. این مسئله ، گسترش و تنظیم مجدد واکنش های عاطفی کلیدی را تشویق می کند و تلاشیست  برای برقراری یک پیوند نزدیک  بین شما و شریک زندگی تان.

به نظر می رسد زوج درمانی متمرکز بر احساسات ، 70 تا 75 درصد روابط را از یک وضعیت مشکل به حالت بهبودی منتقل کرده اند. 90٪ از زوجین با استفاده از این درمان پیشرفت قابل توجهی در رابطه داشته اند.

تکنیک های زوج درمانی
تکنیک های زوج درمانی

 روانشناسی مثبت اندیشی

روانشناسی مثبت اندیشی بر احساسات مثبت، توانایی های شخصیت و نهادهای سازنده تاکید می کند تا مفهوم شادی را از عوامل مختلف روانی و عاطفی به دست آورد. روانشناسی مثبت اندیشی به شما کمک می کند لحظات شاد را همانطور که اتفاق می افتد شناسایی کنید تا قدر آن ها را بهتر بدانید . از طریق این نوع درمان، شما یاد می گیرید که بر احساسات مثبت تمرکز کرده  و در لحظه حال زندگی کنید. بسیاری از زوج ها روانشناسی مثبت اندیشی را روشی رها کننده  و لذت بخش  می بینند. متخصصان ادعا می کنند که درک شادی، آن  را از یک رویداد به رخداد دیگری هدایت می کند. بعضی از مردم نمی توانند احساسات را در زمانی که بوجود می آیند شناسایی کنند، اما می توانند به طور واضح آن ها را درک کنند. در این روش از پیجر ها استفاده می شود . درمانگر این پیجر را به صدا در می آورد تا به یاد مراجعه کننده بیاندازد که لحظه ای که در حال تجربه ان هستند را به خاطر بسپارند.  این تمرین به شما یادآوری می کند که از لحظه ی حال لذت ببرید.

زوج درمانی ایماگو

زوج درمانی ایماگو، ترکیبی از روش های مشاوره روحی و رفتاری زوج ها با تکنیک های روانشناختی غرب درمانی است تا مؤلفه های ناخودآگاه را به کار بیاندازد تا بتوانید همسر و زوج  خود را انتخاب کنید. به این ترتیب، شما و شریک زندگی تان به گونه ای مثبت و با دقت به یکدیگر متصل می شوید. درمانگر این درگیری میان زوجین  را به عنوان یک راه حل برای وضعیت فعلی  و نه یک مشکل مطرح می کند. بررسی تعارضات و مجادلات زوجین ، کلید یافتن راه حلی برای ناسازگاری است.

اختلافات احساسی در یک رابطه اغلب تحت عنوان نارضایتی، انتقاد یا خشم بیان می شوند. این مسئله باعث می شود شما از افراد خارج از رابطه تان به دنبال آرامش و  راحتی باشید. زوج درمانی ایماگو  علت اصلی  احساسات و رفتارهای منفی شما  را بررسی می کند تا علت قطع ارتباط بین شما و شریک تان  را پیدا کند. تشخیص اینکه هر کدام از زوجین به شیوه ای متفاوت ارتباط  برقرار می کند ، به حل مشکلات کمک  شایانی خواهد کرد . زوجین  متوجه می شوند که اختلاف نظرها نشانه های از دست دادن عشق نیستند، بلکه  رخدادهایی طبیعی در طول رابطه  هستند که می توانند از طریق برقراری درست ارتباط حل شوند .

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز زوج درمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا