مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج چیست؟

 

 

مشاوره ازدواج، که همچنین به نام زوج درمان هم شناخته می شود، نوعی از روان درمانی است.

مشاوره ازدواج به همه انواع  زوج ها کمک می کند تا درگیری هایشان را حل و فصل کنند و روابط خود را بهبود بخشد.

از طریق مشاوره ازدواج، می توانید تصمیمات عاقلانه  ای در مورد بازسازی و تقویت روابط خود بگیرید یا هرکدام راه جداگانه ی خود را بروید.

مشاوره ازدواج
مشاوره ازدواج

خدمات کلینیک مشاوره ازدواج اغلب توسط پزشکان متخصص و دارای مجوز که به عنوان درمانگر ازدواج یا خانواده شناخته می شوند،  ارائه می گردد. این درمانگران دارای مدرک کارشناسی و یا مدرک کارشناسی ارشد هستند – و بسیاری از آنان دوره های تخصصی درمانگری ازدواج را در مدارس و مدارج عالی گذرانده اند.

مشاوره ازدواج اغلب کوتاه مدت است. معمولا در جلسات مشاوره ازدواج به طور معمول هر دو طرف رابطه(زوجین) مشارکت می کنند ، اما گاهی اوقات یکی از طرفین تصمیم می گیرد تا به تنهایی با یک درمانگر کار کند. برنامه درمان خاص به وضعیتی که فرد در آن به سر می برد بستگی دارد.

چرا به مشاوره ی ازدواج نیاز داریم؟

 

مشاوره ازدواج می تواند به همه ی  زوج ها در انواع روابط احساسی کمک کند – صرف نظر از گرایش جنسی و یا وضعیت ازدواج.

برخی از زوج ها مشاوره ازدواج را برای تقویت زندگی مشترک خود و برای به دست آوردن درک بهتری از یکدیگر انجام می دهند. مشاوره ازدواج نیز می تواند به زوج هایی که قصد ازدواج دارند کمک کند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوجین کمک کند تا درک عمیق تر از یکدیگری داشته و اختلافات قبل از ازدواج را از بین ببرند.

در موارد دیگر، زوج به دنبال مشاوره ازدواج برای بهبود مشکلات  رابطه هستند. شما می توانید از مشاوره ازدواج برای حل و کمک به بسیاری از مسائل خاص استفاده کنید، از جمله:

  • مشکلات ارتباطی
  • مشکلات جنسی
  • دعوا بر سر بزرگ کردن بچه ها یا خانواده های مختلط
  • اعتیاد به مواد
  • خشم
  • تعهد

مشاوره ازدواج نیز ممکن است در موارد سوء استفاده داخلی مفید باشد. اگر خشونت به نقطه ای رسیده است که  که شما را می ترساند، حتی ممکن است مشاوره ازدواج به تنهایی برای حل مشکلتان کافی نباشد. برای کمک های اضطراری، با پلیس یا یک پناهگاه محلی یا مرکز بحران تماس بگیرید.

مشاوره ازدواج
مشاوره ازدواج

چگونه خود را برای مشاوره ی ازدواج آماده کنیم؟

 

تنها آماده سازی برای مشاوره ازدواج، یافتن یک درمانگر است. شما می توانید از دکتر مراقبت های اولیه خود برای ارجاع به درمانگر راهنمای بگیرید. اعضای خانواده، دوستان، بیمه بهداشت ، برنامه کمک رسانی کارکنان، روحانیون، و یا سازمان های بهداشت روانی دولتی یا محلی می توانند توصیه های خود را به شما ارائه دهند. قبل از تصمیم گیری در مورد یک درمانگر می توانید با چندین درمانگر مصاحبه کنید تا نتخاب مناسبی داشته باشید.

قبل از برنامه ریزی جلسات با یک درمانگر خاص، در نظر بگیرید که آیا آن درمانگر مناسب شما و شریک زندگی شما خواهد بود یا خیر. شما ممکن است سوالاتی در مورد: موارد زیر از درمانگر داشته باشید. سوالاتی از قبیل:

 

  • آموزش و تجربه. پس زمینه آموزش و پرورشی درمانگرتان چیست؟ آیا مجوز دولتی دارد؟ تجربه ی او در مواردی مانند مورد مشکل شما چیست؟
  • تدارکات. دفتر او کجاست؟ ساعات اداری کار او چیست؟ آیا در موارد اضطراری در دسترس هست یا خیر؟
  • طرح درمانی. درمان چند جلسه به طول می انجامد؟ هر چلسه چه مدت طول می کشد؟
  • هزینه ها و بیمه . برای هر جلسه چقدر هزینه می کنید؟ آیا خدمات درمانگر تحت پوشش بیمه درمانی شما هست یا خیر؟

 

چه انتظاراتی می توانید از پزشک داشته باشید

 

در مشاوره ازدواج به طور معمول هر دو طرف یا هردو والدین مشارکت می کنند. این دو با همکاری یک درمانگر، مهارتهای خود را برای برقراری رابطه و بازسازی افزایش می دهند. مهرت هایی از جمله:

  • ارتباط باز
  • حل کننده گی مشکلات
  • بحث منطقی در مورد تفاوت ها

همانطور که  در جلسات مشاوره ی ازدواج شما در مورد بخش های خوب و بد روابط خود صحبت می کنید، به طور دقیق منابع درگیری های خود را شناسایی کرده و یکدیگر را بهتر درک می کنید. با هم می آموزید که چگونه بدون سرزنش همدیگر مشکلات را شناسایی کرده و به جای مشاجره بیاموزید که چگونه می توانید مشکلاتتان را بهبود ببخشید.

هنگامی که برنامه دارید به مشاوره ی ازدواج بروید، بهتر از مواردی از قیبل زیر را در ذهن داشته باشید:

  • ممکن است دشوار باشد که در مورد مشکلات خود با مشاور صحبت کنید . اگر شما و همسرتان در مورد اشتباهات به وجود آمده هنوز از دست هم عصبانی باشید، جلسات ممکن است در سکوت گذارده شوند، یا ممکن است در جلسه فریاد بزنید یا باهم بحث کنید. هر دو این اتفاقات خوب هستند. درمانگر شما می تواند به عنوان یک داور بینتان عمل کند و به شما کمک کند تا احساسات ناشی از آن را کنار بگذارید.

 

  • شما می توانید به تنهایی به جلسات بروید . اگر همسر شما حاضر به شرکت در جلسات مشاوره ازدواج نباشد، هنوز هم می توانید در جلسه به تنهایی حضور پیدا کنید. مرمت یک رابطه در این حالت چالش برانگیز تر خواهد بود، اما می توانید از مزیت یادگیری بیشتر در مورد واکنش ها و رفتارهای خود بهره مند شوید.

 

  • درمان اغلب کوتاه مدت است. بعضی افراد فقط به چند جلسه مشاوره ازدواج نیاز دارند، در حالی که دیگران ممکن است برای چند ماه به آن نیاز داشته باشند. برنامه درمان خاص به وضعیت شما بستگی دارد. گاهی مشاوره ازدواج به زوج ها کمک می کند تا کشف کنند که اختلافاتشان واقعا غیرقابل حل هستند و بهتر است که رابطه را پایان دهند. جلسات پس از آن می توانند بر مهارت های طرفین برای پایان دادن به رابطه در شرایط خوب متمرکز شوند.

 

  • شما ممکن است مشق شب را داشته باشید. مشاور شما ممکن است تمرینات ارتباطی را در خانه برای کمک به تمرین آنچه که در جلسه شما آموخته اید، برایتان تکلیف کند. برای مثال، صحبت کردن با همسرتان برای چند دقیقه در هر روز در مورد چیزهای غیر استرس زا- بدون ایجاد مزاحمت از طرف تلویزیون، تلفن یا کودکان.

 

  • شما یا همسرتان ممکن است نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشید. اگر یکی از شما درگیر بیماری روحی، سوء مصرف مواد یا مسائل دیگر باشئ، درمانگر ممکن است با پزشکان دیگر همفکری کند تا درمان کاملتری را به شما ارائه دهد.

 

تصمیم گیری برای رفتن به مشاوره ازدواج می تواند سخت باشد. با این حال، اگر رابطه تان دچار مشکل شده ، کمک گرفتن از یک متخصص موثر تر از نادیده گرفتن مشکلات و امید صرف به بهتر شدن خود به خودی آنان است. گاهی اوقات برداشتن اولین گام برای  قبول اینکه رابطه نیاز به کمک دارد، سخت ترین بخش کار است. اکثر افراد این تجربه را تجربه ای روشنگر و قدرتمند ساز می دانند.

 

مترجم . محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا